Tatăl a abandonat-o încă de la naștere, iar mama lucrează peste hotare în
căutarea unui trai decent. Lipsită de căldura părintească Felicia s-a refugiat în
muzică, iar flautul i-a devenit ca un frate.
„Dacă nu vă supărați pun partitura în față”, îmi spune Felicia și întinde degetele fragede spre foile albe pictate în negru pe un portativ.
„Sunt piese noi pe care nu am cum să le memorez timp de o săptămînă”. Începe cu
încălzirea. Buzele, obrajii, degetele și plămînii trebuie să fie pregătiți pentru
a inspira și expira muzica. Niște sunete ciudate, pe care nu le percepe urechea
unui începător sau a unui om ce nu cunoaște arta cîntului la flaut, plutesc în
încăperea mută. Jenată întreabă dacă poate începe, aude un da de la mama sa, respiră adînc. Apasă clapele, iar tensiunea în
cameră crește, de la nota de vîrf coboară în descreștere spre un sunet mai
puțin deslușit. Emoțiile își fac apariția pe față, se rușinează că o ascult,
iar ochii privesc undeva în gol căutând concentrarea. Se uită rareori pe foaie,
știe ce face, degetele alunică de la o clapă pe alta, alunecă rapid, alunecă
mai lent, oferind sunetelor o magie proprie.
Ne aflăm în oficiul Asociației „Inima Reginei”, o cameră micuță cu două
uși, cu masă de birou în jurul căreia se află mai multe scaune și o sofa pe
care stau mama și mătușa Feliciei. Toți își ciulesc urechile, muzica acelui
instrument domină liniștea din cameră.
Felicia provine dintr-o familie de muzicanți de pe linia mamei. A vrut sa-i
fie testat auzul muzical încă de la grădiniță. Trei ani mai târziu, doamna doctor,
Tunaru Adriana, șef serviciu al Asociației „Inima Reginei” din Bârlad, își
aduce aminte de micuța Felicia care i-a spus pe atunci „O să merg la Școala
Muzicală!”. I-a promis atunci că dacă la test se va dovedi că are ureche
muzicală, o s-o ajute să ajungă acolo. „ Am așteptat… și pînă la urmă așa și
s-a întîmplat.”
Anul școlar începuse de două săptămîni și Felicia era eleva in clasa a IV-a
la Școala nr. 4 din Bârlad. „Eram la ore cînd cineva mi-a spus că merg la Școala
Muzicală”. De obicei copiii sunt acceptați în incinta acestei instituții din
clasa a V-a, însă „mulțumită antecedentelor, Domnul Andrei m-a întrebat dacă nu
mai avem pe cineva de calitate. I-am răspuns că avem, dar într a IV”, a spus
Doamna doctor cu un zîmbet de mîndrie. Fiind aceeași școală s-a putut face ușor
transferul. A fost luată din clasa a IV ca să cîștige un an.
Scoala Generala Nr.4 "Tudor Panfile" Bârlad
A învățat foarte repede să cînte la flaut. Obosea, dar îi plăcea din tot
sufletul ceea ce și-a ales. „Învățam pe etape. Doamna Andrei Camelia, prima mea
profesoară, mi-a dat mai întîi capul ca să suflu în el”, spune entuziasmată
eleva Școlii de Muzică, iar ochii îi trădează seninul amintirilor. „Ea crede în
talentul meu”, cuvinte care le pronunță tare și le accentuează. Doamna Camelia
a făcut multe pentru ea, a ajutat-o cu vestimentația, un lucru de care se
jenează Felicia, deoarece dese ori a intrat în conflict cu colegii de clasă din
cauza portului sărăcăcios. Purta haine mai vechi, haine pe care le primea de la
alții, nu cu eticheta de la magazin. Venea la ore și în afara programului,
repetiții pe care nu le achita, ceea ce în mod normal ar trebui să o facă un
elev, și care reprezentau o mână de ajutor.
Sunt piese pe care le studiază singură, unde depune efortul pentru a
înțelege și pentru a învăța. Cu profesoara e mai ușor „pentru că îți arată.
Aici trebuie să vibreze, aici să cînți mai tare, aici piano, aici acenti sau do
diez”. Întinde mîina spre mapă. Pe foaia cu note are desenate niște semne
„trebuie să cînt simplu și dulce, cum ar veni lin”. Învață piesele pe de rost,
însă dacă nu le cîntă mai mult de o lună le uită. Are zeci de partituri în
colecția sa, prin urmare trebuie să te concentrezi pe cele mai recente.
Îi place să fie aplaudată, să fie în centrul atenției sau să învețe de la
alții. Prima sa olimpiadă a fost la Piatra Neamț, o olimpiadă zonală din
regiunea Moldovei. În prima etapă a luat locul I, iar în a doua locul II „numai
că nu am trecut mai departe”, cu regret povestește fata. A luat 98 de puncte,
pe cînd trebuia să acumuleze 100. Participă de doi ani la concursului inaugurat
în cinstea profesorului Ioan Nicolau, unde ia mereu premiul întîi. Au urmat olimpiadele de la Vaslui și la Galați, unde după victoria din
prima etapă, în a doua a luat locul II. „Au fost copii mai buni, dar nici eu nu
mă simțeam prea bine. Am intrat pe neașteptate. Știam că trebuiau să mai iasă
încă vreo doi, trei copii, iar atunci cînd mi-am auzit numele «Eu?!» Nu eram
pregătită”, prin urmare a avut mari emoții. La prima piesă a comis cîteva greșeli,
care au costat-o locul de frunte. Conștientizează că nu s-a prezentat la
nivelul pe care miza, dar nici cealaltă flautistă nu a meritat locul întîi
„cînta, dar mai mult gesticula. Ei bine așa fac și eu, dar mă concentrez mai
mult asupra cîntecului. Asta vine de la sine.”
I-a plăcut să cînte la muzeul „Vasile Pîrvan” și muzeul „ Mihail
Kogălniceanu”, deoarece sunt mulți oameni și locul e elegant, povestește cu
admirație Felicia, iar ochii îi sclipesc. Împreună cu orchestra a participat la
un concert de la Casa de cultură, iar cu Gabriela, elevă la Școala Muzicală, a
cîntat în duet la o Fundație de Caritate, destinată oamenilor cu dizabilități.
Felicia a fost premiantă pînă în clasa a IV-a și a obținut diplomă de
excelență după ce a terminat clasa a VI-a. Merge bine la școală, mai rău cu fizica.
Îi plac orele de limbă engleză după ce a învățat-o. „Nu știam engleza deloc,
pînă în clasa a IV-a am învățat limba franceză.”. La sfirșit de an a luat cea
mai mică notă, însă acum cifrele din registru au evoluat.
Avea emoții cînd a pășit pragul Școlii Muzicale care se situa la un alt
nivel față de Școala nr.4 din care venea, unde 60% dintre copii erau romi .
„Eram cu românii în aceeași clasă, eram singură”. Nimeni nu și-a dat seama de
proveniența ei, e puțin smolită, cu ochii căprui, părul șaten deschis, iar acum
pe frunte îi alunecă șuvițe blonde. „Am încercat să fiu ca ei, să nu mă arate
cu degetul”, îmi spune când o întreb de ce s-a vopsit și în glasul ei predomină
niște note de frică îmbinate cu sfiala. Ea a dat masca jos peste un an după ce
s-a afirmat și s-a simțit mai în siguranță. Cu toate acestea sunt copii care nu
o plac „spuneau că nu mă îmbrac… corespunzător”.
„Sunt copii care nu acceptă romii. Pentru ei ar fi o bucurie că el e român
și ea ar fi țigancă. Ar avea un avantaj s-o jignească. Sunt romi care sunt mai
presus ca un român la școală, la învățat, în comportament, în îmbrăcăminte, dar
asta ne e viața și vom merge mai departe”, spune mătușa Feliciei, Magdalena
Drosu, cu note triste în glas. În clasa ei erau două fete care nu au plăcut-o
de la început, una cîntă la flaut, alta la pian. „Cea mai rea” a plecat să
studieze la Iași. Acum cîntă în trio cu încă două colege „Nu prea mă înțeleg cu
una pentru că are mai multe fețe”, dar se bucură că a găsit limbă comună cu
toți colegii.
Acasă lîngă șemineu
La momentul de față locuiește acasă împreună cu mama, însă cînd aceasta se
întoarce la muncă în Spania, Felicia se mută la bunica vitregă. Comunică cu
tatăl său vitreg „Nu îi spun tata, îl chem pe nume”. Cea mai mare parte a
timpului mama nu îi este alături, muncește peste hotare și încearcă să îi ofere
tot de ce ea are nevoie. Nu cunoaște multe despre tatăl său de sînge, doar că
era foarte rău cu ea cînd era mică. Nu are frați și surori, iar prietena cea
mai buna, care este puțin mai în vîrstă ca ea, îi înlocuiește familia. „Cînd ne
văd pe poze, toți spun că suntem surori”. Vrea să devină un idol pentru copii
săi, ca ei să se mîndrească cu ea, cu reușita ei la școală și la muzică. „Ași
vrea ca fata mea, dacă o să am o fată, ei bine mi-ași dori o fată, să cînte și
ea la flaut, iar băiatul la pian”.
Bunica și mama o încurajează să își continue studiile. În primul an cînta
cu instrumentul oferit de școală, apoi mama i-a făcut cadou un flaut. Surpriza
a venit pe neașteptate. „Mai întîi ea mi-a zis că nu mi-a luat nimic”, îmi
spune și ține în mâinile fragede flautul prețios. Repetă cuvintele „Uite ce ți-a adus mama” cu un zîmbet pînă la urechi. „Cînd am văzut
eram foarte bucuroasă. Am cîntat o piesă de la orchestră”. Îmi arată cutia neagră în care stă
instrumentul, e o cutie „neobișnuită”, după cum îmi relatează entuziasmată
Felicia, în ea mai este o piesă. A încercat să cînte și cu aceasta, dar încă nu
s-a acomodat.
Camera din nou e cuprinsă de muzică. Niște sunete lungi sunt urmate de
altele mai scurte, mai vioaie sau care alunecă în timp formînd o notă. Felicia
clipește din genele lungi, zîmbește, cuprinde camera cu ochii, iar mâinile
împreună cu instrumentul argintiu trăiesc o adevărată poveste cu prinți și
prințese dintr-o împărăție îndepărtată. Acel iz oriental pe care l-am deslușit
din cîntul său m-au făcut să mă simt lîngă ea pe nisipurile Arabiei, vrăjită de
dansul cobrei ce se ivește în toată splendoarea în fața noastră. Muzica lentă,
calmă se preschimbă într-un vîrtej de sunete. I se văd clar gropițele din obraji
și alunițele de pe față. Brațele plutesc în aer, iar cobra își continuă
mișcările. Felicia are 13 ani, și muzica îi pictează viitorul. Visează la
conservator, la concerte la Viena, Paris și Praga, la înscrierea printre
soldățeii orchestrei Academiei Regale.
Articol semnat Doina Sîrbu, scris în cadrul proiectului „Privește dincolo de aparențe”, implementat de Asociația pentru Dezvoltare Continuă AD Plus, proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu